Dah x terhanan rasa nak luah.. xleh simpan dah ni.. Aku bekerja sebagai MULTIPURPOSE LABOUR.. Aktiviti harian aku adalah seperti berikut:
6.15pg : Keluar rumah tuk mula kerja
(bayangkan dr johan setia ke sec 25 jalan jem + trafic light sampai 45min)
7.00pg : amik pekerja kat 25
7.10pg : anta kat 23
7.20pg : sampai komplek
(komplek bergantung kepada jalan.. kalau xjem cepat la.. kalau jem mau gak sampai kul 7.35pg)
7.45pg : TTDI
(t.light kat TTDI mmg gler punya lama.. so faham2 la)
8.00pg : baru sampai glenmarie
8.15pg : kat glenmarie gak tp seberang jalan (almaklum la simpang xde trafic light so redah la)
8.40pg : anta irfan kat 19
8.50pg : baru sampai komplek balik.
(buat keje opis kalau xde site visit ke ape)
11.30pg : anta org kat sec 7
12.00tgh : amik kat 11 anta kat 9
12.30tgh : amik kat 23 ( 2 tempat) anta kat 13 , TTDI & Batu 3
(biasa settle dlm kul 1.15 @ 1.30ptg)
1.30ptg : masuk office balik
3.45ptg : kuar balik amik org
4.45ptg : settle anta org balik
(ni time pose.. kalau x pose kul 5.45ptg baru settle)
keje kat opis ni mmg la x berat tp tgk kerja la.. kadang2 tu tgh wat keje stop dulu sebab nak anta amk pekerja.. PEKERJA TAU NAK BALIK ON TIME. BILA LAMBAT SKET ADE YG PERLI2. Aku malas nak ckp pun diam je la.. Yela AKU NI DRIVER.. Faham..
Ada yg pk jadi bos ni best.. kalau boleh, aku nak je jd cleaner je.. ye la, kalau rasa nak cuti sms bos kata nak cuti.. x dtg kerja terus.. tinggal tempat kerja tu dgn harapan bos settlekan semua tp DORANG XTAU BETAPA SUSAHNYA NAK CARI ORG TUK REPLACE TEMPAT DORANG KALAU DORANG CUTI. kalau x bg cuti kata bos tak prihatin.. buat pekerja macam buruh kasar. Bila majikan ni xleh replace org CLIENT akan call "SAYA TAK KISAH, SAYA NAK ORG GANTI JUGAK" tp xde org nak ganti so MAJIKAN jugak PENING NAK FIKIR.
Bila Pekerja ni buat hal, MAJIKAN SUSAH PAYAH MENEGAKKAN YG PEKERJA TU X SALAH. tp PEKERJA TETAP ANGGAP MAJIKAN NI GOYANG KAKI SENANG LENANG sbb MAJIKAN MALAS NAK TEGUR PEKERJA BANYAK KALI sbb PEKERJA SEMUA DAH DEWASA & ADA AKAL YANG WARAS.
Manusia ni mmg banyak perangai kan.. ada yg baik, jahat, sombong, bertimbang rasa, memahami dll..
Hari ni mmg aku rasa kesabaran dah tercalar dek perangai pekerja2.. Setakat ni cuma seorang pekerja ni yg berperangai diva.. Bukan sbb pe, rasanya dia xpenah hormat aku sebagai majikan dia.. Kalau lambat xpernak minta maaf. SENYUM pun susah.. Faham sbb gaji dia lagi banyak dr aku.. Aku cuma driver je kan.
Seingat aku, sebelum dia balik Indon perangai dia x mcm ni.. Ada lg sifat hormat dia pada majikan.. Dia kne hantar balik pun sbb permit xleh renew tu thn ke 5, Dalam masa dia kat indon tu, bersusah payah la majikan g apply tuk dia dan kekawan dia dtg balik ke sini. Majikan ni plak turun naik kdn, imigresen.. tahan segala kata2 kesat dr pegawai tu, dgn arahan yg bertukar2 dr kdn dan imig siap kne menjawap dgn pekerja yg kne anta blk (sbb asik call dr indon tuk tanya progress) sampai la kne mendaki klia tuk amik pekerja tu dr airport..
Mentaliti manusia ni pun lain2.. Mungkin masa yg diambil tu telampau lama (atas sbb peraturan kerajaan yg disediakan) yg menyebabkan mereka ni berfikir yg majikan xnak amik @ melambat2kan urusan kemasukan dorang.. Tapi kalau la dorang tau urusan nak amik pekerja tu memeritkan, mesti dorg xkan banyak bunyi..
Mereka nak dtg bekerja tp xnak keluar modal tuk biaya permit sendiri.. jadi majikan pun berfikir mana nak cari modal tuk bwk masuk mereka dan PINJAM dan KELUAR DUIT POKET SENDIRI tuk biaya permit dorang.. Dorg tau gaji ditolak je tp DORANG XPENAH FIKIR YG MAJIKAN DORANG ADA DUIT KE TAK!
Bila dah bawak masuk FOMEMA ada masalah, majikan jugak yg bersusah payah mencari jalan alternatif, ulang alik ke klinik sampai fomema fit. Untuk kepentingan bersama, majikan turutkan je. DUIT PERUBATAN JUGA DITANGGUNG MAJIKAN.
Bila time permit dah nak mati, dorng cuma tanya "PERMIT SAYA SUDAH SIAP?". Ya Allah, Bukan sorng pekerja yang majikan nak kne ingat tarikh mati permit. SEBAGAI PEKERJA, TANGGUNGJAWAB ANDA UNTUK INGAT TARIKH LUPUT PERMIT ADALAH WAJIB. JANGAN INGAT MAJIKAN ANDA MESIN INGATAN NAK KNE INGAT BENDA2 BERKAITAN ANDA.
Bila permit dah mati MAJIKAN JUGAK YG KNE MENGADAP PEGAWAI. kalau dpt pegawai yg baik hati xpe, tp kalau dpt pegawai yg mulut longkang MAJIKAN JUGAK YG DIMAKI. Dengan service yg LAMBAT mcm siput.. PEKERJA HANYA NAK BENDA TU SELESAI. MASALAH YG MAJIKAN HADAPI DORG XNAK AMIK TAU.
Dekat malaysia ni kerja berkontrak. Bila kontrak habis maksudnya tuka yg lain tp mentaliti drg ni KONTRAK SEUMUR HIDUP ke? Bila kontrak tamat MAJIKAN BERSUSAH PAYAH CARIKAN KONTRAK LAIN TUK MENGELAKKAN DIA DR DIBUANG KERJA sbb TANGGUNGJAWAB MAJIKAN YG BUAT PERMIT DIA.. tp KERJA NAK MEMILIH. nak kerja senang tp nak gaji tinggi kerja nak kurang.. haihh..
Dorang xpenah pun fikir perbelanjaan dan bayaran dr client.. yg dorang fikir cuma AWAL BULAN DPT GAJI.. XKISAH LA BAYARAN DAH ADA KE BELUM..
Kadang2 rasa macam biar dorang bertuka tempat dgn kita sbb bila drg x rasa pe yg kita rasa dorang xkan paham..